logo start-up festivalu
Květnový Startup Festival se věnoval mimo jiné také sdílené ekonomice a revoluci v oblasti taxislužby. Panelová diskuse se zástupci společností Uber, Taxify a Liftago byla vášnivá, a zanechala spoustu nezodpovězených otázek.

Nás nejvíce zajímalo vystoupení Václava Gráfa z českého zastoupení Airbnb. Stručně nám představil historii a hlavní hodnoty platformy – hlavně v hostitelské komunitě. Na otázku ohledně berlínského řešení nemohl odpovědět, neboť jej nezná. Otázku na hygienické a bezpečnostní standardy v běžných ubytovacích zařízeních, které Airbnb nedodržuje také nezná, tudíž se k této problematice také nemohl vyjádřit. Odvod daní a související povinnosti prý řeší zaškrtávací políčko v registračním formuláři, jehož zaškrtnutím hostitel uvádí, že si sám zjistí veškeré povinnosti plynoucí ze zákona. Na obranu uvedl, že hosté přes Airbnb zůstanou v destinaci déle (4,3 noci vs. 2,5 v hotelu), a v místě svého ubytování utratí 70 % z celkových výdajů.Panelové diskuse na téma taxislužba se zúčastnil Ondřej Krátký (Liftago), Barbora Polachová (Uber) a Roman Sysel (Taxify). Užitečné bylo úvodní vymezení rozdílů mezi těmito společnostmi. Liftago sází na výběr konkrétního řidiče, a tedy větší pocit bezpečí. Uber chce na jedno kliknutí dodat řidiče do čtyř minut a Taxify posílá nejbližšího řidiče za nejnižší cenu. Cílem všech je snížit počet aut v ulicích. Do budoucna očekávají, že si lidé auta kupovat nebudou, a pokud ano, tak dražší a ekologičtější, protože budou počítat s příjmem ze sdílení. Například v Praze ale sdílení aut brání zákaz jejich parkování v modrých zónách. Problémy jsou také s pojištěním takových vozů. Česká legislativa všeobecně s takovou možností nepočítá, a proto je v současné době Uber za hranou zákona. Barbora Polachová proti tomu argumentovala tím, že Uber je technologická firma, jejímž produktem je aplikace pro chytré telefony, nikoli spolujízda ani taxislužba. Nicméně již lobbují za změnu zákona, a za řidiči stojí a poskytují jim maximální podporu. Aktuální novela zákona, která čeká na schválení, však podle zástupkyně aplikace Uber naopak celou situaci ještě zhorší.