Pronájem nemovitostí

Máte nevyužitý prostor? Postel? Pokoj? Byt? Dům? Chatu? Houseboat? Bytový dům? Administrativní budovu? Ateliér? Konferenční prostor? Salonek? Kancelář? Dílnu? Stůl? Parkovací místo? Louku? Zahradu? Uvažujete o pronájmu, ale nevíte, kde začít? Bojíte se, že s tím bude víc práce než užitku?

Trh s nemovitostmi se opět přehřívá. Nájemní bydlení je aktuálně zlatý důl, protože bytových domů je málo, a značná část majitelů bytů upřednostňuje krátkodobé pronájmy před těmi dlouhodobými. Hlavně ve velkých městech – resp. v Praze. Kdo chce bydlet, musí zkrátka zaplatit. Není výjimkou, že nájemné obyčejné garsonky o výměře 35 m2 skáče nad 10 000Kč za měsíc (bez poplatků!). Samozřejmě se najdou výjimky, ale do těch končin většinou „ani metro nejede.“

Situace hraje do karet majitelům nemovitostí. Mohou maximalizovat zisky z nájemného a zajistit si trvalý příjem, případně zajištění na důchod. Mnozí také nájemné používají na splátky hypotéky.

Jak se ale rozhodnout, jaký typ nájmu zvolit?

Nejdiskutovanější formou jsou tzv. krátkodobé pronájmy (na několik nocí) – v České republice nejčastěji prostřednictvím platformy Airbnb.com. Původně velmi přátelská a komunitu rozvíjející myšlenka sdíleného ubytování přerostla ve velice lukrativní byznys, který láká mnohé. Nejatraktivnější je samozřejmě Praha, ale nabídka roste i v dalších městech. Krátkodobé pronájmy se totiž vyplatí v turisty vyhledávaných městech, aby byla zajištěna dostatečná obsazenost. Nesmíme však zapomínat, že s rostoucí obsazeností rostou i náklady (na administrativu, úklid, opravy, obnovu vybavení…). A hlavně – krátkodobé pronájmy, které obsahují doplňkové služby (praní, strava, průvodcovství)  jsou ze zákona chápány jako ubytovací služby – podléhají tedy DPH a „nájemce“ musí mít živnostenské oprávnění, odvádět poplatky, hlásit cizince atd.

Zní to děsivě? Pokud si spočítáte, že vám vaše nemovitost zajistí dostatečné příjmy, můžete se obrátit na zprostředkovatele. Jeho služby samozřejmě potenciální zisk sníží, ale eliminují i hladinu stresu, která by vás mohla bez jeho služeb brzy pohltit. Mnozí však zvládají vše sami.

Pohodlnější variantou jsou střednědobé pronájmy (v řádech měsíců). Jsou typické pro korporátní (obchodní) klientelu, resp. zahraniční firmy, které potřebují dočasně ubytovat např. nové zaměstnance nebo zaměstnance na dlouhých služebních cestách. Rozpočty firem na cestovné bývají štědré, i zde je proto ukryt značný potenciál. Opět však záleží na lokalitě dané nemovitosti. Bez poctivého průzkumu trhu se tedy neobejdete.

Dlouhodobé pronájmy (rok a déle) jsou z hlediska administrativy nejsnazší. Komunikujete s jedním nájemníkem, se kterým (ideálně) jednou za rok podepíšete prodloužení smlouvy a (v ideálním případě) nic dalšího neřešíte. Nájemní byty pro dlouhodobý pronájem nemusí být vybavené a drobné opravy (do 1 000Kč) řeší sami nájemníci.

Správa celých nemovitostí je samozřejmě daleko komplexnější téma a skládá se z mnoha činností. Ve většině případů je lepší využít služeb tzv. facility managera, i.e. profesionála, který vše zařídí za vás. Správě nemovitostí se věnuje bezpočet firem napříč trhem – ať se jedná o bytové domy či administrativní budovy.

Pokud stále váháte, který typ nájmu vybrat, přijďte na náš kurz 26. května v Praze (Horní Počernice). Získáte základní přehled, vše si pořádně spočítáte a uvidíte, jestli je nájem to pravé pro vás, a zda to zvládnete sami.

Těšíme se na vás!

Kateřina Němečková, Barbora Zátková a Pavel Janský