Hotel lobby

V poslední době nemáme v našem oboru moc prostoru k optimismu a není se co divit. Situace, jakou trh nepamatuje se na první pohled jeví jako likvidační. Navíc na rozdíl od povodní, sopky na Islandu apod. nikdo netuší kdy skončí. Většina hoteliérů řeší zásadní problémy, které jsou tady a teď, a které nesnesou odklad. Málokdo je schopen říci, co bude dál, kdy bude možné opět otevřít, a zda se tohoto okamžiku vůbec dočkáme.

Pojďme se však na situaci podívat i z druhé strany. Co pro hotely a jejich majitele mohou v tuto chvíli udělat jejich zaměstnanci? Je potřeba myslet pozitivně a uvědomit si, že je důležité být připraveni na očekávaný den „D“. Pojměte tedy aktuální období jako jakýsi re-opening hotelu! Většina z Vás již určitě rekonstruuje, uklízí, inventarizuje, atd.

Co nás ale čeká po dni „D“? S největší pravděpodobností zůstanou stále zavřené hranice, takže je třeba se připravit na boj o českého zákazníka, a to zejména z řad business klientů. Dá se očekávat, že tento segment bude pro první dny a týdny klíčový a nejrychleji se „zotavující“. A zde se vytváří naprosto zásadní prostor pro práci sales managerů. Jejich úloha je v tuto chvíli klíčová. Již nyní je třeba komunikovat se stávajícími klienty, zjišťovat jejich aktuální situaci a případné očekávané potřeby. Tyto informace je pak třeba zpracovávat, vyhodnocovat, a i jejich pomocí připravit nabídku pro nové potenciální klienty! Neváhejte a oslovte je s Vaší nabídkou již nyní!

Je velmi pravděpodobné, že potřeby firemních zákazníků se v budoucnu opět změní. Současná doba nahrává rozvoji videokonferencí, někteří si na ně určitě i zvyknou. Podobná situace zde však již byla v době poslední krize v roce 2008. Většina firem se však stejně vrátila ke klasickým osobním setkáním, protože je známo, že nejvíce „práce“ se udělá u coffee breaků.

Může se stát, že všichni, kdo nemohli cestovat nyní, ale jejich práce si to žádá, vycestují hned jak dostanou možnost. I na tuto variantu je nutné být připraven a v rámci revenue managementu umět správně reagovat. Sledujte proto bedlivě vývoj poptávky na další období i nyní. I tyto informace můžete sbírat, pokud budete se svými klienty aktivně komunikovat.

Velmi často se řeší otázky storen rezervací na další období. Našim klientům doporučujeme nabízet možnost přesunutí rezervací a upřednostnit tuto variantu před úplným stornem. Bráno čistě obchodním pohledem, kdo chce stornovat rezervaci na období, na které zatím není vyhlášeno jakékoliv omezení, není důvod odpouštět stornopoplatky. Doporučuji však i zde posuzovat individuálně. Pokud jde o nevratnou rezervaci např. na začátek května, volil bych variantu nabídnutí náhradního termínu např. na podzim. V opačném případě je totiž pravděpodobné, že klient s takovou rezervací, kde nemá co ztratit počká, až se opatření protáhnou a my mu budeme muset celou částku vrátit.

O něco lepší vyhlídky mají hotely a penziony v regionech. Zůstanou-li hranice uzavřené, dá se očekávat podstatně vyšší poptávka po tuzemských dovolených, než je obvyklé. Pokud toto hotely správně uchopí, mohou tuzemské hosty přesvědčit do dalších let o tom, že i dovolená bez moře může být velmi příjemná. Osobně bych to uvítal, protože situace, kdy mnoho dětí sice ví, kde jsou hezké pláže a kde je jaké vyhlášené přímořské letovisko, ale Krkonoše, Beskydy, Šumava nebo třeba Moravský Kras jsou pro ně jen pojmy ze zeměpisu. I tomu by současná situace mohla pomoci.

Určitě se najde ještě mnoho dalších situací, které se objeví v souvislosti s touto nepříjemnou dobou a ne na všechny se můžeme připravit. Udělejme však maximum pro to, aby takových situací bylo co nejméně.

Těším se na dobu, kdy budeme opět moci uklízet neuvěřitelně znečištěné pokoje, stresovat se při overbookingu, obsluhovat i ty velmi nepříjemné a arogantní hosty v restauraci, řešit stížnosti na hluk   ze sousedního pokoje a spoustu dalších nepříjemností, které nám oproti současné situaci přijdou nicotné a úsměvné!

Ano i v budoucnu budou hotelové pokoje třeba. Stejně tak, jako tomu bylo dříve. Lidé si cestování neodpustí, a to jak služebně, tak i soukromě.

Věřme proto v lepší zítřky a buďme na tuto dobu připraveni. My jsme připraveni Vám pomoci!

Pavel Janský
Senior Consultant, Managing Director
Perfect Hospitality Consulting

Máte zájem o konzultaci, mentoring nebo školení? Neváhejte mi napsat!