Výroční konference Asociace hotelů a restaurací ČR s pořadovým číslem 13 se konala 22.-23. listopadu 2018 v Ostravě. Hlavním mottem bylo 100 let založení Československa. Pozvání přijala řada českých i slovenských odborníků z hotelů, pensionů i nezávislých restaurací a samozřejmě dodavatelé.

Dvoudenní program začal valnou hromadou, která byla i volební. Volilo se Prezidium, Rada i Kontrolní a revizní komise na období 2018-2020. Pozici prezidenta obhájil Ing. Václav Stárek.

Čtvrteční večer se nesl v duchu GTG party v prostorách varen a muzea pivovaru Ostravar, jenž je součástí české pivovarské společnosti Pivovary Staropramen. Pivovar Ostravar je nedílnou součástí města už více než 120 let. Pivo se tady vaří pořád tradičním způsobem, v rámci kterého kvasí v otevřených kádích na spilce. K vidění byly také varny s nejstaršími měděnými povrchy na Moravě nebo původní pivovarské sklepy. Nejen Černá Bára zde tekla proudem.  Pro vysvětlení, Černá Barbora je tmavé 13° pivo, a i když byla teprve v květnu uvedena do národní distribuce, tak již v říjnu získala titul CEREVISIA SPECIALIS / nejlepší tmavý pivní speciál České republiky roku 2018.

Odborný program byl jednodenní a proběhl 23.11. v Clarion Congress Hotelu Ostrava.

Novinky z CzechTourism

Po oficiálním zahájení Ing. Václava Stárka se slova ujala Ing. Markéta Vogelová, ředitelka odboru IT CzechTourism a představila základní marketingovou koncepci na nadcházející roky. Česká republika bude stále prezentována jako země příběhů. Komunikace B2C bude zaměřena na hlavní dvě skupiny: požitkáři (lidé cestující bez dětí, rodiny s dětmi, aktivní senioři) a cool (zralí mileniálové). Hlavní marketingové téma roku 2019 je Města jako brány do regionů a zahrnuje tato města: Liberec, Karlovy Vary, Olomouc, Kroměříž, Kutná Hora, Litomyšl, Brno, Ostrava, Praha. Produktové kampaně budou rozděleny dle zaměření Do měst za poznáním – „Heritage Cities“: Kutná Hora, Olomouc, Kroměříž, Litomyšl; Do měst za zábavou a zážitky – „Joyfull Cities“: Liberec, Karlovy Vary; Do měst za zábavou a večerním životem – „Happening Cities“: Brno, Ostrava, Praha. Vedlejší marketingovým produktem na národní úrovni je cykloturistika: Aktivní pohoda v jižních Čechách, České středohoří, Koruna Vysočiny, Cyklostezka Bečva a Za zdravím a odpočinkem: Třeboň, Teplice, Janské Lázně, Velké Losiny, Karlova Studánka. Prohlédněte si kompletní Marketingový plán 2019-2021 na webu agentury CzechTourism.

Dalším bodem byl projekt Czech Specials, který byl zaveden v roce 2008. Od srpna 2018 certifikaci kompletně převzala AKC ČR. V projektu je nyní cca 100 restaurací a nabízí zajímavou marketingovou podporu.

Posledním bodem byl Český systém kvality služeb. Momentálně je certifikováno 840 organizací v 1. stupni, 21 organizací ve 2. stupni. Balíček je zdarma: Kurz Trenéra kvality organizace, certifikát na 3 roky, možnost používat značku „Q“ po dobu certifikace. Termíny jsou vypsány na únor 2019. Pro hotely je podmínkou certifikace Hotelstars.

HOTREC sklízí úspěch

Konfederace HOTREC a jejích 43 národních asociací, mezi nimi i Asociace hotelů a restaurací České republiky, dosáhly za posledních pět let významných úspěchů, mimo jiné v podobě zastropování výše provizí účtovaných z kreditních karet, přispění k ustanovení právního rámce spolupracující ekonomiky, dosažení regulace platforem a také prosazení zákazu paritních ustanovení v mnoha evropských zemích, vypracování strategie pro oblast potravinového odpadu založené na přijetí nezávazných cílů či snížení sazeb DPH. Christian De Barrin (CEO HOTREC) seznámil obecenstvo s hlavními tématy nadcházejících let: upravená certifikace Hotelstars, Food Waste – udržitelný rozvoj, vymezení pojmu Public Space. Další projekty se týkají uchopení Airbnb, udržení nízké DPH v oblasti hospitality a Book Direct kampaně, aneb proč vyzývat zákazníky k rezervacím přes vlastní webové stránky.

Cesta na kuchařský vrchol

Juraj Hruška, Šéfkuchař restaurace Slávia v Košicích, je respektovaným šéfkuchařem na Slovensku, který získal v tomto roce prestižní ocenění Kuchař roku 2018. Juraj vede tým kuchařů ve významném a ikonickém secesním objektu Kaviareň a Hotel Slávia v Košicích, metropoli východního Slovenska. Je absolventem Yves Thuries Culinary Academy a jeho inspirací je francouzská kuchyně. Patří k zakládajícím členům slovenského Gourmet klubu. Úspěchy získal i na mezinárodním gastronomickém poli. Představil svůj příběh cesty na vrchol. Příběh chlapce, který se narodil v malé středoslovenské vesnici a věděl, že jednou bude patřit k nejlepším kuchařům na Slovensku. Miluje francouzskou preciznost. Posledních 10 let neměl dovolenu. Věří, že šéfkuchař má především vařit, a to s láskou – k hostovi, vaření, surovinám, udržovat vztahy s dodavateli – farmáři a budovat tým.

Marcel Ihnačák, známý slovenský šéfkuchař, majitel restaurace Boutique Hotelu Tanzberg, autor několika kuchařských knih a kolega Jamieho Olivera. Marcel je v České republice známý především z reklamní kampaně nákupního řetězce Lidl, jeho úspěchy ale sahají mnohem dál. Vařil pro hvězdy jako Karel Gott, Sean Connery či Calvin Klein. V Londýně působil ve vyhlášené restauraci Pied-á-Terre, která byla oceněna dvěma michelinskými hvězdami, cenné zkušenosti sbíral také u slavného anglického šéfkuchaře Jamieho Olivera. O Jamiem tvrdí, že ho zkazil: francouzskou piplačku vyměnil za odlehčenou italskou kuchyni. Nyní provozuje a vaří v restauraci Boutique Hotelu Tanzberg a je autorem kuchařských knih Radosť variť a Zelenina, moja láska. Marcel se původně chtěl stát profesionálním hokejistou, stejně jako jeho strýcové, kvůli zranění se ale musel hokejové kariéry vzdát. Začal se tedy věnovat gastronomii, která se nakonec stala jeho celoživotní láskou. Velký sen si Marcel splnil v Mikulově, kde otevřel svoji první restauraci, jež je součástí Boutique Hotelu Tanzberg a láká na speciality založené na lokálních surovinách, čerstvé zelenině a bylinkách, ale také na židovskou kuchyni. Tvrdí, že přeplácení se nevyplácí, tedy ne na začátku. Stáže u michelinských šéfkuchařů jsou zdarma, ale člověk získá zkušenosti, které jsou později k nezaplacení.

Technologie, moderní řízení a distribuce

Tjeerd Zandberg působí v European Tourism Futures Institut (EFTI), který se zabývá výzkumem budoucnosti cestovního ruchu a pohostinství. Tjeerd má rozsáhlé znalosti o řízení v oblasti pohostinství, zejména o inovacích a strategickém rozvoji. Kromě práce pro EFTI zároveň řídí magisterské studium Managementu pohostinství na univerzitě NHL v Nizozemí a Kataru.

Úspěch bude záviset na interakci technologií a lidí – Hotel 2025: Technologické inovace rychle mění naši společnost. Některé byly úspěšné, některé nikoli. Technologie umožňují vznik nových obchodních modelů, jako je Airbnb, nabízejí velké možnosti v oblasti náboru zaměstnanců, mění organizační struktury a poskytují regionům příležitost efektivně spolupracovat. Zásadním faktorem úspěchu je interakce mezi technologiemi a lidmi. Ve své prezentaci Tjeerd hovořil i o zpracování dat o údajích, které o nás, jakožto finálním zákazníkovi, získává Facebook, Google. Velký bratr nás sleduje.

V roce 2010 byl Markus Luthe (CEO, Německá Hotelová Asociace) poprvé zvolen za člena výkonného výboru HOTREC, jehož součástí je dosud. Od roku 2012 je Markus Luthe předsedou pracovní skupiny HOTREC pro oblast distribuce a v této pozici je pro evropské kolegy kontaktní osobou ve všech otázkách týkajících se on-line distribuce. Svou prezentací O velkých a malých mizerech v online distribuci poukázal na fakt, jakým způsobem online platformy zneužívají dominantního postavení vůči svým partnerům ve vysoce fragmentovaném sektoru pohostinství. Má-li jedna jediná platforma zhruba dvoutřetinový podíl na hotelových rezervacích realizovaných prostřednictvím internetových cestovních kanceláří (OTA), pak mají její praktiky dopad na celé odvětví pohostinství, zejména pokud jsou tyto praktiky nečestné. Pohostinské podniky ztrácejí kontrolu nad svými produkty a distribucí, neboť mnoho podmínek si diktují dominantní platformy. Spotřebitelé také často dostávají zavádějící informace a je na ně při rozhodování o případné objednávce ze strany online zprostředkovatelů vyvíjen nadměrný tlak na provedení okamžité rezervace. Pro všechny subjekty působící v dnešní digitální ekonomice by měly existovat rovné podmínky a větší transparentnost, a to jak vůči podnikům, tak samozřejmě i vůči spotřebitelům.

Přečtěte si také, jak probíhalo konferenční odpoledne.

Report zpracovala: Petra Kazdová
Zdroj fotografie: AHR ČR